سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استان چهارمحال و بختیاری

گهرو
از ویکی‌پدیا، دانشنامه? آزاد
گهرو
گهرو
کشور      ایران
استان     چهارمحال و بختیاری
شهرستان     کیار
بخش     شلمزار
نام(های) قدیمی     گهر رود
سال شهرشدن     1373
مردم
جمعیت     7856 (بر اساس سرشماری سال 1391)
رشد جمعیت     ضعیف
تراکم جمعیت     25 نفر بر کیلومتر مربع
جغرافیای طبیعی
مساحت     9856
ارتفاع از سطح دریا     2140 متر
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه     18درجه سلسیوس
میانگین بارش سالانه     700 میلیمتر
روزهای یخبندان سالانه     زمستان
اطلاعات شهری
ره‌آورد     انگور
پیش‌شماره تلفنی     0382268
تابلوی خوش‌آمد به شهر
گهرو بر ایران واقع شده‌است
گهرو
روی نقشه ایران
32.0250° شمالی 50.8869° شرقیمختصات: 32.0250° شمالی 50.8869° شرقی

گَهرو شهری در استان چهارمحال و بختیاری ایران است. این شهر در بخش کیار از توابع شهرستان کیار و بین شهرکرد و شلمزار واقع شده‌است. گهرو در فاصله 8کلیومتری شلمزار مرکز شهرستان کیارو در فاصله? 43 کیلومتری شهرکرد مرکز استان و 820 کیلومتری شهر تهران پایتخت واقع شده است.

محتویات

    1 موقعیت جغرافیایی
    2 تاریخچه
    3 دیدنی‌ها
    4 منابع

موقعیت جغرافیایی

این شهر در 43 کیلومتری شهرکرد مرکز استان و 190 کیلومتری شهر ایذه در استان خوزستان و در 395 کیلومتری شهر اهواز قرار دارد. از محصولات مهم کشاورزی این شهر انگور و بادام و گردو است. این شهر از سمت غرب به روستای جعفرآباد و شهر شلمزار و از سمت شرق به روستاهای حاجی‌آباد و قلعه ممکا و شهر بلداجی و از سمت شمال به ارتفاعات زاگرس و از سمت جنوب به روستای زوردگان محدود می‌باشد.
شهرستان گهرو طبق سر شماری سال 1391، 7856 نفر جمعیت دارد اما همچون قسمت‌های دیگر استان از منطقه‌های دافع جمعیت بوده و بسیاری از مردم این شهر، به شهرهایی نظیر اصفهان، ایذه و مسجدسلیمان در استان خوزستان مهاجرت کرده‌اند. این شهرستان دارای خاک مناسب و بارندگی کافی و زمین‌های وسیع و حاصل‌خیز است و در آن امکان تولید محصولات کشاورزی و مرکبات وجود دارد. این منطقه همچنین مستعد توسعه در زمینه‌های گوناگون از جمله گردشگری، تولید و صادرات محصولات باغی، پرورش دام و طیور، تولید گوشت و مرغ و بسیاری از صنایع و کارخانجات است.
تاریخچه

نام «گهرو» به معنای جای پردرخت است. این شهر یکی از اولین سکونت گاه‌ها در استان چهارمحال و بختیاری بوده واز نظر موقعیت جغرافیایی یکی از بهترین نقاط در چهارمحال است.[نیازمند منبع] هنگام انقلاب مشروطه و قیام ایل بختیاری که از ایذه به طرف تهران راه افتادند اولین محل استراحت آنان پس از 2روز حرکت در گردنه‌ها از ایذه شهر گهرو بود که در آنجا چند تن از افراد گهرو با سردار اسعد و علیمردان خان بختیاری دست یاری داده و به آنها پیوستند.
شهر گهرو همواره ییلاق مردم قوم بختیاری بوده‌است. اقوام ساکن در گهرو امروزه شامل چند طایفه هستند که از مهم‌ترین آن‌‍‌ها می‌توان به رییسی، محمدی،رمضانی،شهبازی،بهرامی،محمودی،مهربانی و جمشیدی اشاره نمود. گویش، موسیقی و فرهنگ گهرو اصالتاً بختیاری است.[1]
دیدنی‌ها

جاذبه‌های گردشگری گهرو عبارت اند از:سرچشمه گهرو، استخر مینو، تفریحگاه دره بید، باغات و رود واقع در تنگه گهرو - کوهستان زردگله، چشمه سرچاییلی در ارتفاع 2000 متری -دره ته تنگ- مسیر گهرو به زوردگان (دالان بهشت)، امامزاده حمزه علی و باغ آورگان و منطقه ویژه گردشگری چغاخور. امامزاده گهرو نیز که اکنون بازسازی شده‌است، از نقاط دیدنی این شهرستان است.[2]
گهرو در فصل‌های بهار و تابستان روزانه پذیرای هزاران نفر گردشگر و مسافر است.
منابع

بختیاری در جلوه‌گاه فرهنگ، عبدالعلی خسروی، 1384

    خبرگزاری مهر، 1387/08/21

    مختصات و ارتفاع

[نمایش]

    ن ب و

ایران شهرستان کیار
[نمایش]

    ن ب و

استان چهارمحال و بختیاری
نشان خرد     این یک مقاله? خرد پیرامون ایران است. با گسترش آن به ویکی‌پدیا کمک کنید.